24 November 2014

Sarana Ibu Bapa

Dari posting takda masalah
Bila Cikgu Aiza ke sekolah
Pada bulan Nov cuti sekolah
Alah bisa tegal biasa dah :)
Selamat bercuti pelajar sekolah!!



Pernah dengar tak tentang Sarana Ibu Bapa? Sesiapa yang mempunyai anak yang bersekolah di sekolah kerajaan tentu pernah mengisi borang soal selidik sarana ibu bapa ini. Saya sendiri perlu mengisi borang ini untuk dua orang anak saya di sekolah rendah. Tetapi di sekolah sendiri saya yang membuat analisa soal selidik sarana ibu bapa ini. Jika pada tahun lepas analisa dibuat secara manual tetapi pada tahun ini secara online dari muka surat 1 sarana tu hingga muka surat terakhir. Ingatkan sampai situ je tugas saya rupanya tahun ni kena key in pula secara online dan dateline adalah 30 November 2014 ini. Orait marilah kita buat perlahan lahan hari demi hari hingga habis di key in. Kunjungilah portal sarana untuk mula key in ..lalalalalalala.

Sarana ialah sesuatu yang dapat digunakan sebagai alat dan sebagainya untuk mencapai atau melaksanakan sesuatu. Kajian peringkat antarabangsa PISA 2009 yang dijalankan oleh  OECD menunjukkan ibu bapa menggunakan masa bersama-sama dengan anak di rumah mempengaruhi kejayaannya. Oleh itu, amalan penting ibu bapa menilai penglibatan mereka bersama-sama dengan anak dan mengambil tindakan yang sewajarnya bagi membantu anak meraih kejayaan pada masa hadapan.  Ada 4 bidang dalam soal selidik ini iaitu menyediakan suasana pembelajaran di rumah, interaksi sosial, komunikasi dengan anak dan sokongan akademik. Melalui soal selidik ini, ibu bapa dapat menganalisis sendiri penglibatan dalam pembelajaran anak - anak dan mengambil tindakan sewajarnya terhadap keperluan yang timbul atau merancang program peningkatan kendiri. Sekiranya ibu bapa mahu, sertailah kumpulan sokongan ibu bapa PIBG sekolah anak anda untuk perkongsian dan jika ingin membantu pihak sekolah kembalikan borang B.

Walaubagaimanapun saya percaya keberkesanan kumpulan sokongan ibu bapa ini perlu digerakkan oleh AJK yang dibentuk oleh AJK PIBG sendiri untuk menghubungi dan menggerakkan kumpulan sokongan ibu bapa ini. 





 

Telegram Channel