30 May 2016

Perkampungan Ilmu SPM :Program JUARA Permata SMK Cheras





Perkampungan Ilmu program Juara Permata yang dijalankan dari 29 Mei hingga 30 Mei 2016 dijalankan di Singgah Santai Resort, Hulu Langat, Selangor anjuran Unit Bimbingan Dan Kaunseling. Saya selaku penyelaras program Juara, menganjurkan program ini atas ilham puan pengetua agar program ini merupakan program eksklusif untuk murid Juara yang sekolah target untuk mendapat 6A ke atas dan staraight A untuk SPM 2016. Hanya 15 orang sahaja murid sasaran Juara yang dapat hadir ke program ini manakala selebihnya ditawarkan kepada murid dari kelas aliran sains dan kelas aliran perakaunan yang boleh hadir ke program ini. Seramai 35 orang yang terlibat t, antara slot akademik ialah Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Kimia, Prinsip Akaun, Sejarah dan satu slot mengenai Kemahiran Mencatat Nota dan Kemahiran Mengingat oleh motivator terkenal kemahiran belajar iaitu Osman Affan. Program ini diadakan sewaktu cuti sekolah dan dalam masa yang sama sekolah juga mengadakan kelas tambahan kepada murid ting 5 yang lain di sekolah bagi mata pelajaran tertentu.


Sesuai dengan tajuk program ini iaitu perkampungan, saya memilih resort yang terletak di dalam hutan dan berlatar belakangkan kehijauan alam dengan suara unggas berbunyi. Kolam renang yang besar di sini merupakan tarikan utama untuk murid bergembira dan dapat menjalankan riadah. Penceramah terdiri dari guru cemerlang, guru sekolah yang sudah mahir dengan mata pelajaran dan teknik menjawab soalan. Aktiviti banyak dijalankan dalam bentuk bengkel untuk menguji tahap kefahaman murid. Terima kasih kepada PIBG selaku penaja utama ! Terima kasih kepada koperasi yang sudi menyumbangkan tunai juga. Semoga murid yang terlibat memanfaatkan setiap detik masa berharga mereka di sini dan atas usaha guru-guru yang menjayakan program ini. Maklumlah pendekatan pengajaran dan teknik menjawab soalan antara murid cemerlang dan murid lemah mestilah berbeza mengikut keupayaan masing- masing dan tahap penguasaan mata pelajaran tersebut. Oleh itu murid cemerlang JUARA ini perlu merebut masa keemasan ini.

Di majlis penutup, saya membentangkan aktiviti yang bakal saya kendalikan kepada mereka antaranya murid yang mencapai sasaran 6A ke atas dalam peperiksaan pertengahan tahun akan ditawarkan lawatan kerjaya berkaitan dengan minat masing - masing!! Selain aktiviti berkolaborasi dengan SMAWPKL, Sekolah Sains Alam Shah, SM Sains Selangor dan sebagainya. Semoga dipermudahkan urusan tugas saya bagi membantu meningkatkan motivasi murid JUARA Permata ini. 

Kita merancang dengan cita-cita
Allah mengatur dengan cintaNYA
Noted.


Guru cemerlang Sains : Puan Sharin Hanum


Perbincangan kumpulan Kimia

Teknik menjawab Sejarah oleh Ketua Panitia Sejarah : En Chan

Teknik Menjawab Sejarah oleh Puan Azimah

Add caption



Teknik Menjawab Bahasa Malaysia

Aktiviti berkumpulan

Perbincangan kumpulan

Cikgu Mohd Noor membimbing murid

Pembentangan Matematik

Slot Guru Cemerlang Matematik

Cikgu Padali dengan slot energizer

Aktiviti energizer

Pembentangan Bahasa Inggeris

Aktiviti bersama SISC+ Bahasa Inggeris


Pendaftaran

Slot aktiviti berkumpulan Osman Affan

Slot ceramah Osman Affan

Bergambar kenangan


Taklimat oleh saya mengenai aktiviti Program Juara

 

Telegram Channel