24 September 2016

Sesi Soal Jawab Juri Pertandingan Pengurusan Kaunseling Kebangsaan KPM 2016

Saya ingin berkongsi mengenai sesi soal jawab juri dalam bilik pertandingan pengurusan kaunseling terbaik anjuran BPSH, KPM 2016. Memandangkan giliran pembentangan saya pada hari pertama lagi , maka pada hari kedua, saya fokus dan enjoy dengan persembahan pembentangan peserta  pengurusan kaunseling 2016 dan sempat menyalin soal jawab juri kepada para peserta. Setiap peserta memberikan saya idea baru dalam menambahbaik perkhidmatan kaunseling di sekolah baik dari segi bilik kaunseling yang teraputik malahan dari aspek program yang dijalankan.

We love, we care, we share dari SK Pekan Kudat 11,  Sabah
Kekuatan: visual imageri bilik kaunseling
1)Bagaimana proses kaunseling dijalankan?
2)Dari segi peningkatan profesionalisme gbk sendiri..bagaimana meningkatkan kompetensi gbk
3) Adaptasi pendekatan kaunseling kpd kanak kanak
4) Fokus perkhidmatan bimbingan dan kaunseling?
5) Bagaimana meningkatkan keyakinan diri murid
6) Dari segi etika untuk mendaftarkan diri dengan Lembaga Kaunselor?
7) bagaimana penggunaan bilik dan perlaksanaan sesi kaunseling?



SMK Rantau Petronas, Kerteh, Kemaman, Terengganu
Konsep unlock potential
1) Konsep pertukaran pelajar antarabangsa bagaimana diuruskan?
2) orang yg membantu dalam pengurusan kaunseling
3) idea untuk melonjakkan perkhidmatan gbk di sekolah ini
4)  berdasarkan situasi sekolah dan latarbelakang famili, bagaimana gbk bekerjasama dgn komuniti untuk meningkatkan perkhidmatan gbk.
5) Hasil kajian tindakan apakah yg ingin ditunjukkan bagi unlock potential student


SK Mat Kilau, Kuantan
Mencipta kad selfie bersama warga emas
1) Apa beza kaunseling dan terapi pada kanak kanak
2) Terdapat Pengiktirafan sijil fasilitator art theraphy?
kalo guna terapi mesti ada sijil pengamal terapi so mesti guna kaunseling art in counselling not art in theraphy.
Kajian tindakan ada tak untuk penambahbaikan kaunseling

SMK Seri Pengkalan, Melaka
Sanggar Seri Bestari
1) Kajian tindakan berkaitan dgn disiplin bagaimana dgn bidang lain
Kajian keperluan perlu diadakan
2) Peratus kes berulang sama dan murid yg masalah sama
3) Fail dasar warga emas. Apakah fail yg terdapat di situ.
4) Bilik PPDa . Perkongsian dari gbk di peringkat JPN atau ada penandaaras
.
SK Desa Pahlawan, Kelantan
1) Apa pengalaman perkhidmatan bnk dari Johor ke Kelantan untuk dibawa ke sekolah ini.
2) Suasana di sekolah skrg berbeza dgn di Johor. Apa yg boleh diterapkan dari sekolah lama ke sekolah skrg.
3) Nama murid tidak boleh diletakkan dlm kajian
4) Bagaimana memanfaatkan pibg dalam perkhidmatan ubk
5) bagaimana program ada kesinambungan dgn kerja kerja kaunseling harian
Cth anak angkat kantin kena ada follow up dgn sesi kaunseling
6) Networking dgn komuniti selain dari tentera untuk ditambahbaik kerjasama komuniti.


SMK Syed Muhammad Al Bukhari, Kedah
1) Alumni untuk diketengahkan
2)Bilik MAYA boleh diperluas dlm psikososial untuk staf sekolah.
3)Ibu bapa berkeperluan khas perlu ziarah dari ubk
4)bilik kaunseling perbandingan antara sebelum dan selepas
5) kajian keperluan murid ramai nak mengenai kerjaya. Apa yg ubk dijalankan?
6) Apakah nilai tambah yg dibuat yg boleh menonjolkan lagi perkhidmatan ubk. Nilai tambah yg outstanding.


SK Kampung Jawa, Segamat
1) Biasanya impak ialah
bagaimana impak diambil dari emosi.
Kajian biasanya dikaitkan dgn
Etika kerahsiaan jangan ada gambar dan nama dlm dokumentasi
Bilik belajar sambil main kpd theraputik untuk kaunseling


SMK Sri Lipis, Kuala Lipis, Pahang
Transformasi UBK tonggak kemenjadian murid
1)Program ubk dgn akademik . Bagaimana boleh melonjakkan akademik lagi memandangkan selepas 15 tahun hanya seorang straight A
2) Soal selidik digunakan untuk apa?
     Rumusannya ialah?
     Maka program apa yg dijalankan untuk   kajian ini
3) Terdapat 3 bilik kaunseling diuruskan oleh siapa
4) Sejauh manakah PRS terlibat dalam perkhidmatan ubk


SK Pengkalan Baru, Kpg Kepayang, Perak
Suatu Transformasi
1) untuk fasa 1 kaunseling individu tidak mencapai KPI. Mengapa?
2) Fasa 2 bagaimana sasarannya dan strategi mencapai?
3) Aktiviti yg tidak related dgn kaunseling. bagaimana nak follow up pula bagi program yg dijalankan.
4) Dari segi kepakaran kaunseling, profesionalisme apakah bagi meningkatkn lagi kemahiran kaunseling.
5) Proses kaunseling individu, bagaimana etika kerahsiaan dijalankan?


SK Kampung Tun Razak, Bukit Katil, Melaka
Sanggar Teraputik Perkhidmatan Autentik Murid Unik Sekolah Karismatik
1) pengurusan kaunseling yg boleh memberi impak
2) bagaimana menjalankan semua aktiviti bnk dengan seorang gbk
3) dijadikan model sekolah rendah. Apakah penambahbaikan yg akan dilakukan.
4) Model amal yg mana sekolah lain boleh dicontohi
Apa yg difahamkan dengan kaunseling?
Apa yg anda faham mengenai pengurusan kaunseling



SMK Tenghilan
C360
1) Konsep 360 pendekatan
2) Nampak banyak macam satu pengurusan sekolah. 
3) Berapa org gbk yg membantu?
4) Konsep guru PRS hingga 14 org adalah satu yg terbaru.
5) Dari 2014 -2016 kajian stigma dtg kurang menyedari mengenai UBK
6) Banyak cabaran dari negatif ke positif


SK Putrajaya Presint 9 (11)
Sistem Transformasi Amalan Kita
1)Kajian tindakan yg baik dan membantu

Tahniah Cikgu Halim
Dapat menantu


























 

Telegram Channel