28 September 2016

SMK Cheras Bertanding Inovasi Kaunseling BPSK Kebangsaan 2016


                                              



Hari ini ke Putrajaya pula E12 untuk pertandingan inovasi dan kaunseling peringkat kebangsaan anjuran BPSK mewakili WPKL. Pertandingan ini terbuka bukan sahaja kepada guru kaunseling malahan kepada kaunselor organisasi dan juga pegawai yang bertugas dalam bidang psikologi kaunseling. oleh sebab hobi saya memang suka masuk pertandingan maka rembat apa sahaja pertandingan yang ada dan disokong pula oleh geng kaunseling yang lain. Kami pertaruhkan e klien idea asli dari partner saya yang memang pakar dalam bidang pembangunan sistem iaitu Padali.

Tahun ni tempat pertandingan selesa dengan meja yg teratur dan board menampal yg juga disediakan untuk menampal poster. Mendapat undian nombor 9 dan sesi pembentangan di atas pentas dengan penonton yg terdiri dari peserta dan jemputan sekolah. Oh ya pameran diadakan untuk peserta lain meninjau lebih dekat mengenai inovasi peserta lain memandangkan masa hanya 15 minit untuk pembentangan di atas pentas sudah pasti tidak cukup untuk memberikan gambaran sebenar inovasi masing - masing dengan lebih terperinci. Untuk sekolah kami , saya dan Padali bergilir membentangkan inovasi manakala Raudzah dan Rozinani in charge pameran. Wah terdapat undian dari juri awam juga. Format anugerah yg lebih baik iaitu emas, perak dan gangsa. Pertandingan berjalan selama dua hari dan mujurlah pada hari ini giliran kami walaupun hari ini nampaknya kami satu satunya pasukan guru kaunseling sekolah yang masuk bertanding. Ini kerana esok kami mempunyai komitmen yang lain peringkat JPN


Juri hri ini terdiri dari Dr Wan Marzuki, En Mogana dari Mampu dan Pn Maznah GB SK Puchong. 

Inovasi ini nampaknya menarik minat hadirin di bilik seminar ini dan selesai sahaja pembentangan oleh Padali berbakul bakul tahniah kami terima hahaha..agak agak ada harapan tak anugerah emas? Macam sayu pulak melepaskan piala pusingan kategori sistem maklumat yang kami menangi pada tahun lepas selepas setahun berada dalam genggaman :)

Banyak tajuk menarik inovasi hari ini yg akan saya kongsikan dalam entri blog sy hujung minggu ini.
Stail pameran di sini berdasarkan format berikut
1) Pertandingan ini akan diadakan 2 hari. Peserta hadir pada hari pertandingan yang melibatkan persembahan kumpulan masing-masing sahaja.
2) Mohon setiap kump untuk wajib hadir semasa pendaftaran pada jam 8-8.30 pagi utk set up & taklimat pertandingan.
3) Slide pembentangan wajib disediakan. Digalakkan juga jika ada kump yang ingin menyediakan video pendek @ montaj utk penerangan lebih lanjut ttg projek tuan/puan utk tontonan hakim dan peserta lain.
4) Masa persembahan adalah selama 20 minit. 15 min untuk masa persembahan kump & 5 min utk soal jawab hakim. Mohon tuan/puan alert dgn penggunaan masa ini.
5) Setiap kump akan disediakan 1 meja pameran & 1 panel display. Selepas pendaftaran, kump tuan/puan blh terus set up tempat masing2. Apabila tiba masa persembahan, kump akan melakukan presentation di atas pentas. Bahan inovasi pula dibawa & diletakkan samada di meja produk di atas pentas @ didepan hakim mengikut pilihan kump msg2 (mohon rujuk floor plan)
4) Semasa pendaftaran, mohon setiap kump untuk terus menyerahkan bahan soft copy pembentangan -(power point/video dll) msg2 kpd AJK ICT y akn berada di meja pendaftaran. Selain itu, semasa pndaftaran jg, tuan/puan  akan mengetahui nombor meja pameran masing2 mengikut giliran persembahan. Contoh, kump pertama yang akan membuat pembentangan akn mndapat meja nombor 1 dan seterusnya.
5) Untuk tahun ini, penganugerahan dalam bentuk Pingat Emas, Perak & Gangsa. Mohon tuan/ puan untuk merujuk kembali format penilaian pemarkahan untuk melakukan penambahbaikan projek sekiranya perlu sebelum pertandingan berlangsung.
6) lampirkan floor plan dewan untuk gambaran awal kepada semua kump tentang susun atur kedudukan (rujuk floor plan).

Plan for travel
Far..far..away
Yes confirm ;)












 

Telegram Channel