23 November 2016

Taman Bukit Cerakah: Ganjaran Murid Kehadiran Penuh Ke Sekolah


Ganjaran bagi murid kehadiran penuh ke sekolah seperti yg dijanjikan ialah lawatan. Lawatan ke Bukit Cerakah secara percuma dan makanan juga disediakan. Mereka hanya perlu membawa duit bagi aktiviti yg lain seperti berbasikal atau memanah. Kami membawa 80 murid dari kelas peralihan hingga ke tingkatan empat yang layak. Minimum ialah dua hari sahaja tidak hadir ke sekolah sesi 2016. Saya berharap motivasi mereka untuk up kehadiran tahun hadapan dan menjadi inspirasi pula kepada murid lain untuk sentiasa hadir ke sekolah.

Aktiviti ini merupakan salah satu aktiviti untuk projek Zoom In Murid projek yg diilhamkan oleh saya rentetan tahun 2015 peringkat WPKL yg mendapat Johan Amalan Terbaik Kaunseling tahun 2015 untuk meningkatkan kehadiran murid ke sekolah. Alhamdulillah impak semakin meningkat tahun ini.

Bukit Cerakah dipilih krn kepelbagaian aktiviti yg boleh dijalankan. Tempat ni sangat luas dgn bayaran masuk sebanyak RM 3 bagi murid sekolah menengah. Ada kemudahan bas disediakan untuk bergerak dari stesen stesen yg diingini. Wahh...mmg kena fit jika anda tidak mahu menaiki bas dan berjln kaki semata mata dari stesen ke stesen. Setiap stesen mempunyai pemandangan dan saujana mata memandang untuk diterokai. Bermula dengan menaiki bas ke taman herba dan berjalan kaki ke stesen rumah perkampungan di Malaysia mengikut negeri...huhu saya dah tak larat maka naik bas untuk ke stesen seterusnya.

Taman haiwan merupakan terapi untuk bermain dengan haiwan yang jinak. Dan tentunya aktiviti yang sangat penat dan menyeronokkan ialah berbasikal. Berbasikal explore seluruh kawasan Bukit Cerakah ini. Pemandangan sawah padi yang wow...untuk tujuan penggambaraan menggamit pelbagai posing bergambar student saya. Saya?? wah dah pancit terduduk tepi jalan sambil meluruskan kaki. Gambar yang diambil dan dimasukkan ke dalam blog ini adalah ehsan dari orang orang lain. Cuaca yang panas meracuni motivasi saya untuk explore tempat tempat lain maklumlah kategori warga emas dah ni hahahaha memanglah tak setanding energetic student saya.

Di sini juga ada kolam renang maka sekiranya lama lagi berada di dalam Bukit Cerakah ini maka bolehlah mengusulkan murid memakai pakaian yang sesuai dan ianya juga adalah percuma. Perkhidmatan tour guide berbayar juga disediakan untuk arrange trip di sini sama ada jungle tracking atau perkhemahan. 
Taman buah buahan pun ada tapi agak jauh sedikit nun di sebelah kiri dan bas tidak ke sana. Maka yg ingin melihat dari dekat dusun buah buahan bolehla menaiki basikal jika lelah berjalan kaki. Basikal baru disewa dgn kadar RM15 sejam manakala basikal yg agak lama RM10 sejam dan basikal kanak kanak RM5 sejam. Tapi sangattt berbaloi baloi menyewa basikal.

Last punch card for Puan Lee Soo Heong
Selamat bersara dan terima kasih :)

































 

Telegram Channel