Total Pageviews

TERIMA KASIH PEMBACA !

6 January 2017

Aliran Selepas PT3 : PVMA Pendidikan Vokasional Menengah Atas





 Hari ini taklimat mengenai kelas aliran PVMA oleh guru kelas PVMA penyajian makanan Puan Khairul Akhmar yang menjadi tenaga pengajar bagi subjek ini di sekolah. Selepas slot Pn Khairul mengenai subjek PVMA dengan khusus, barulah saya menerangkan mengenai halatuju kelas PVMA ini dan dimanakah haluan murid selepas mengikuti kelas ini. Sasaran kami kepada murid dari kelas aliran perniagaan dan seni serta kelas Mata Pelajaran Vokasional (MPV) agar dapat menarik dan memberikan input yang betul kepada murid ini. Subjek PVMA ini diadakan di sekolah menengah harian biasa alternatif kpd murid yg berminat dgn kelas vokasional tetapi tidak mendapat tempat di kolej vokasional atau murid yg berminat dgn aliran vokasional tetapi tidak berminat tinggal di asrama atau sekolah yg jauh jaraknya dari rumah.

 Entri blog saya mengenai halatuju selepas PT3 hit selepas keputusan diumumkan dengan pelbagai pertanyaan mengenai pakej tingkatan 4 hingga sekarang masih lagi ada pertanyaan . Hasil dari pertanyaan dengan whatsapp group, email dan sebagainya, saya membuat kesimpulan bahawa subjek ini kurang disedari dan difahami oleh orang ramai. Murid ni unik. Ada yg cemerlang akademik dan ada yg cemerlang kemahiran. Yg penting tau halatuju masing masing. Course ini berbaloi untuk murid yg kurang memuaskan dalam aliran perdana akademik dan berpotensi keciciran dlm SPM tetapi boleh lulus dan berjaya di ting 5 dlm bidang PVMA mereka.. hasil dari tenaga pengajar yg membantu mengembangkan potensi diri murid ini dgn bimbingan mengikut tahap keupayaan murid. Ya..jalan hidup yg berbeza dgn murid lain  tapi matlamat yg sama untuk mendapat pengiktirafan profesionalisme bagi meneruskan ilmu ke peringkat yg lebih tinggi.

Aliran ini mempunyai kelebihannnya tersendiri untuk sasaran yang BETUL. Manusia itu unik, Ada yang memang terang hati dan cemerlang akademiknya, ada yang sekadar memuaskan sahaja tetapi masih lagi mendapat result C ke atas untuk semua subjek, ada yang mendapat C, D, E dan gagal. Ada yang tidak menguasai subjek sama ada dari gred atau band PBSnya yang dibawah band 4. Jadi disinilah murid dan ibu bapa perlu faham kenapakah aliran ini sesuai untuk individu A dan tidak sesuai untuk individu B. PVMA ini juga diberikan jolokan kelas takda SPM yang menyebabkan murid malahan ibu bapa panik untuk tidak mengizinkan anak mereka ke sini tanpa memahami dengan tepat mengapa? kenapa?

 Sebelum menerangkan lebih lanjut dari sudut pandangan saya sebagai guru kaunseling kita rujuk objektif dari KPM sendiri:

PVMA merupakan aliran selepas PT3 yang diwujudkan dengan matlamat menyediakan modal insan berkemahiran bekerja dan sedia melanjutkan pembelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.

Objektif khusus untuk pilihan selain aliran perdana yang sesuai untuk 

1) Menjadi aliran pendidikan vokasional sebagai pilihan selain aliran perdana sedia ada, sesuai dengan murid berisiko untuk tercicir, serta boleh menimbulkan minat belajar  “hands-onyang berterusan.
( syarat untuk  masuk aliran ini ialah pandai membaca dan menulis serta menguasai 3M. Syarat yang sangat asas..Tidak seperti aliran lain yang mempunyai syarat khusus untuk gred subjek tertentu. Oleh  kerana itu murid kelas ini yang biasanya memperolehi gred D, E gagal yang lebih banyak dalam slip mereka berbanding C/B/A).Murid  ini menguasai subjek akademik yang minimum. Oleh itu subjek PVMA ini diperkenalkan dgn silibus yang lebih mudah berbanding aliran perdana. Dgn belajar 3 subjek SPM sahaja iaitu BM, BI, Sejarah ,2 subjek MPAK iaitu Math dan Pendidikan Islam yang mana silibusnya lebih mudah dari aliran perdana dan bukan setaraf SPM serta kerja -kerja vokasional untuk mendapatkan sijil kemahiran malaysia tahap 1 dan tahap 2 dalam umur 17 tahun lagi ! Oleh kerana itulah subjek PVMA ini banyak aktiviti hands-on sesuatu yang menggunakan fizikal. Oleh kerana itulah ia sesuai untuk murid berisiko tercicir kerana beban akademik 8 subjek di SPM akan menyebabkan murid ini berpotensi gagal. Tetapi jika di kelas PVMA, murid ini akan tetap mendapat Sijil Kemahiran Malaysia tahap 1 dan 2 walaupun jika dia gagal dalam 3 subjek SPM tersebut. Namun jika dia lulus, dia akan mendapat sijil SPM 3 subjek tersebut, pernyataan MPAK dan SKM sekaligus. Jika murid aliran perdana gagal atau hanya mendapat 3 kredit SPM biasanya murid ini juga akan menceburi kemahiran tahap 1. Tetapi murid PVMA akan terus ke skm tahap 3 dan tahap 4 selepas tamat tingkatan 5 di institusi terpilih.



2) Menggilap potensi keupayaan belajar murid melalui kurikulum yang dapat memberi kemahiran asas dan kemahiran spesifik pekerjaan yang dituntut oleh majikan dan industri.
 ( Murid PVMA akan melalui kurikulum hands-on yang menarik yang mempunyai kemahiran dan kepakaran yang diperlukan oleh industri. Ada murid yang memang tertarik dgn subjek vokasional, walaupun mereka mempunyai gred PT3 yang lebih baik seperti kombinasi C/B untuk beberapa subjek tetapi mereka ingin laluan PVMA kerana subjek akademik yang tidak membebankan dan yang paling penting mereka berminat dan bercita -cita untuk berkerjaya dalam bidang PVMA tersebut)

3)Menanam kemahiran yang menjadi asas kepada pembentukan sahsiah dan pembangunan karektor yang mantap supaya murid dapat menyediakan diri dengan pengetahuan dan kemahiran pekerjaan
( Dengan perjumpaan 24 masa seminggu bersama tenaga pengajar mereka,mereka diajar teori dan praktikal subjek tersebut. Dari aktiviti amali yang dijalankan, ia akan membentuk sahsiah dan karektor ingin mencuba, cuba jaya, berdaya saing dan bekerja dalam kumpulan unpama sebuah organisasi)

4) Memberi pendedahan dan bimbingan kepada murid untuk menjadikan mereka kritis, kreafif dan inovasi serta boleh membuat keputusan dan mencorakkan masa depan.
( dari tugasan yang diberikan, tenaga pengajar akan membimbing menjalankan projek dan tugasan yang perlu disiapkan akan diolah oleh murid dengan kreativiti mereka sendiri untuk menjadikannya realiti )

5)Menerap dan mengembangkan kompetensi keusahawanan serta menjana budaya niaga.

 ( murid diberikan projek memasarkan idea dan hasil kreativiti mereka dan mereka belajar bagaimana ingin memasarkan produk mereka)

 Klik link di bawah



 Orait mari kita intai halatuju kelas PVMA ini
Selepas tamat tingkatan 5 , mereka boleh bekerja kerana memiliki SKM tahap 1 dan 2 yang melayakkan mereka diiktiraf dalam bidang vokasional tersebut. 

Ataupun menyambung skm tahap 3 dan 4 di Institut Latihan Kemahiran Awam, Institut Latihan Kemahiran Swasta, kolej komuniti, politeknik dengan kelulusan sijil setara SPM untuk subjek BM / Sejarah dan BI tadi.

Kemudian jika hingga tahap diploma kemahiran , mereka perlu bekerja selama  2 tahun iaitu memperolehi pengalaman pekerjaan sekurang-kurangnya hingga mereka berumur 21 tahun dan mendapat sijil APEL yang merupakan proses pengkreditan pembelajaran berasaskan pengalaman terdahulu dari MQA. Jika ada yang ingin memohon terus ke IPT, perlu lulus kesetaraan sijil SPM yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan , KPM dan syarat syarat kusus yang lain.


Oleh itu, aliran PVMA ini sangat berbaloi untuk murid yang agak lemah atau sederhana pencapaian akademiknya tetapi mempunyai bakat dan kemahiran yang boleh membawanya untuk berdiri sendiri dan berjaya dalam bidangnya yang tersendiri.


What defines us is how well we rise after falling




2 comments:

Ummie said...

Assalamualaikum kaunselor...anak sy mengambil spm aliran pvma thun ini...di mana sy blh dptkn bhn2 rujukn utk sabjek2 Asas spt bm, bi , sejarah Dan math sebagai bhn ulangkaji utk spm nanti

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Salam puan
Memandangkan subjek BM BI dan Sejarah ialah setara SPM maka buku rujukan sepwrti murid kelas aliran perdana. Memandangkan murid pvma adalah calon sulung ting 5 thn ni, maka peten soalan belum boleh dapat dianalisis dan mmg tidak byk rujukan untuk subjek math dan agama mpak tersebut. Oleh itu, puan boleh refer pada silibus bukunya dan skip silibus yg tidak dipelajarinya pada buku rujukan math aliran perdana.