30 June 2018

Ahli Bengkel Pengkarya Guru : Novel Remaja 2018

    


 Program Sabtu dan Ahad pada bulan Syawal ! Ia memberikan petunjuk terpaksa berkorban menghadiri jamuan rumah terbuka Hari Raya yg diadakan sana sini dan duduk di dalam bilik kuliah di Dewan Bahasa Pustaka dari 8 pagi hingga 5 petang hari Sabtu dan Ahad. Tamat sudah Bengkel Pengkarya Guru untuk kohort 1/2018.
     Terima kasih Dr Hanis atas tunjuk ajar yg diberikan. 8 kali sesi perjumpaan dan banyak ilmu yang diserap. Dengan kedudukan meja saya di hadapan sekali, mengingatkan saya pada kali pertama perjumpaan. Saya bukan kaki novel maka apa sahaja soalan yg ditanyakan kepada saya oleh Dr Hanis, sama ada saya menggelengkan kepala atau saya bercakap saya tidak tahu. Uishh..terasa kerdil diri ini umpama masuk kuliah dengan pengetahuan yang kosong.  Yang ada hanya minat, kesungguhan dan iltizam untuk menulis.
Sesi ke lima, sudah mula perlu menulis novel. Macam saya update blog cuma ada teknik untuk mendorong pembaca membaca dan plot cerita.
Apabila mula menulis novel, keseronokan terasa. Dunia cerita kita. Mempelajari gaya bahasa dengan lebih baik dan tatabahasa.
Yang sedihnya apabila kami mendapat khabar yang disampaikan oleh Lynn iaitu personalia yang bertanggungjawab menguruskan Bengkel Pengkarya Guru ini. Lynn memaklumkan dengan suara yang sebak, yang beliau akan bertukar ke agensi lain dan menyentuh hati kami yang mendengarnya. Seorang yang sangat aktif dan tempat kami merujuk.
Dr Hanis mengingatkan kami agar menyiapkan manuskrip yang dijanjikan. Memandangkan Lynn perlu bertugas di tempat lain esok, maka penyampaian sijil ini diadakan hari ini. Semoga Lynn lebih cemerlang di tempat baru.
Semoga group whatsapp masih lagi menjadi ikatan kekeluargaan kumpulan Bengkel Pengkarya Guru kohort 2/ 2018.


Pasar Seni
Tempat jatuh lagikan dikenang
Inikan pula zaman remaja:)





















 

Telegram Channel