25 February 2014

Seminar Peningkatan Guru Kaunseling WPKL

Day 2..agenda
VLE Frog
Mesyuarat Agong KLCA
Kaunseling HIV / AIDS

Slot pagi start dengan penerangan VLE Frog. Orait kalau ler saya takde basic ni mmgle mau tertido gak. Penceramah bagi taklimat mmg sangat cepat dgn wifi dan internet yg bermasalah. Jadi AJK yg duduk betul betul depan penceramah kenala offer hotspot dari mobile data dan guna laptop saya terus sbb mmg tgh buka vle frog masa tu. Apalagi satu auditorium tu tgk vle saya..malu la gak bukan apa..tak berapa nak ada info pun. Then guru kaunseling sekolah SMAKL..sek asrama penuh present vle frog dia perghh mmg sangat inovatif. Penggunaan vle di sekolah tu amat meluas sama ada dari student atau guru itu sendiri. So usaha guru ksunseling sek tu mmg sgt bagus krn dpt berurusan di hujung jari. Well saya cuba projek rintis e kaunseling ni dgn student tak ramai pun cuma 5 org tp 5 org ni pun liat dan susah nak deal dgn vle frog huhu..so cabaran yg sgt besar ni di sek men harian biasa. Habis slot ni..

Then Mesyuarat Agong KLCA. Ahli MGKK juga merupakan ahli KLCA kerana KLCA bertindak selaku pertubuhan yang didaftarkan untuk membawa isu kaunseling. KLCA merupakan satu badan NGO. Well..seronok dengan barisan AJK Yang Baru. My partner Padali dilantik selaku Naib Pengerusi KLCA so senangle zon nak berurusan. Kak Siti Salwa wakil dari Zon Pudu bersama Kak Fazilah Hashim. Pengerusi Azhar , Setiausaha Kak Norlia dan Bendahari Pn Ang memang gandingan yg agak mantap untuk memberi nafas pada KLCA. 

Tajuk slot hari ni iaitu kaunseling HIV dan AIDS. Penceramah dari Hospital Sg Buloh seorang kaunselor yg fokus pd kes HIV dan AIDS. Memberikan panduan tentang kaunseling untuk HIV AIDS membantu saya untuk memahami pesakit ini dgn lebih baik dan menjalankan sesi kaunseling kpd pesakit ...okey not in my school..but on my part time sekali sekala  projek weekend kat rumah perlindungan HIV dan AIDS untuk kategori pelajar. Oh ye mereka mmg macam pelajar lain bila kita melayan dan bermain dgn mereka. Cuma mereka kena excuse tetiba bila time makan ubat. Jadual makan ubat sangat berdisiplin dan mesti diikuti. Saya try bagi ujian DASS iaitu saringan minda sihat untuk mereka dan guide setiap satu soalan. Dari situ saya dapati skor ada yg perlu diberi perhatian kerana pelajar dalam dunia tersendiri dan ada yg jauh dari famili. Di akhir sesi saya sangat tersentuh dgn pengasas rumah ini yg pada saya bukan calang orang yg berhati cekal untuk tubuhkan tempat perlindungan seperti ini. 

 

Telegram Channel