19 March 2014

Bimbingan kelompok kelas relief

Keseorangan..
2 partner berkursus

Hari ni sekolah jadi tuan rumah bola baling untuk Zon Pudu ..so berpestala padang tu dgn mcm mcm ragam student dari luar. Dan of course cikgu pun ramai yg takde kena duty di padang. So apalagi masa nila kelompok kelas diaktifkan kpd guru kaunseling. Atau nama glamernya relief kelas dengan mengabungkan antara 2 hingga 4 kelas. Well..hari ni je masa ke 3 dapat gabungan 2 kelas. Masa ke 6 gabungan 3 kelas dan masa ke 7 gabungan 4 kelas. Perghh utk form 3 dan form 4 buat aktiviti bimbingan hidup sihat dan form 5 buat aktiviti minat kerjaya.
Gabungkan kelas yg byk dlm dewan mmg mencabar kesabaran sikit tapi dgn kawalan mikrofon, ketegasan di awal nak start aktiviti membolehkn skill kawalan kelas berjalan lancar untuk aktiviti bimbingan. Cara ini mmg saya praktikan jadi melindungi masa instruktional pelajar dengan memberikan input yg berguna untuk relief kelas. 

Di awal tahun saya brief ketua bidang selaku AJK Jadual Waktu Relief agar memberikan kami 5 masa seminggu untuk relief tetapi jumlah kelas yg banyak dalam satu period takpe. Kerana kami perlu melindungi masa instruktional kami juga di bilik kaunseling..maklumlah kalo dulu PK Tadbir dan Kurikulum yg buat relief sepanjang saya bekerja ni tetiba je tahun ni bila PK Tadbir yg baru masuk membentuk AJK Relief kenala saya briefing agar tidak menjadikan kami guru relief semata mata pada bila bila masa.. biarla ada win win situation.
 

Telegram Channel