23 April 2014

Mesyuarat Disiplin

Punch out 5.45 pm
Good turn to bad mood
When someone rude hit my car! 

Hari ni mesyuarat disiplin yang pertama dipengerusikan oleh boss baru. Well nampak berfokus dan kami berbincang mengenai isu demi isu dengan lebih fokus terhadap hukuman dan dendaan. 

Di part guru kaunseling sendiri, saya bentang mengenai penurunan kadar datang lewat ke sekolah hasil operasi lewat sejak Februari. Hasil dari mesyuarat, pelajar yang lewat ialah yang datang selepas pukul 7.40 pagi untuk direkodkan. Pelajar menerima surat amaran 1 jika lewat hadir sebanyak 3 kali dalam bulan tersebut. Mulai tahun ini guru kaunseling key in data pelajar lewat jadi kami boleh trace nama berulang. Pada tahun ni juga masa pertama dan kedua guru kaunseling akan difree agar kami boleh terus menjalankan sesi kaunseling kelompok pelajar lewat atau saya sendiri akan terus buat sesi kaunseling individu. Ini kerana kelebihan berada di pagar masa pertama menyebabkan saya kenal pelajar yang berisiko. Hasil dari operasi ini , pelajar cuba untuk datang awal atau masuk ke sekolah pukul 7.30 pagi. Ini mengelakkan pelajar  yang suka melepak di down town ataumedan selera meneruskan habit mereka dengan melengah masuk ke kawasan sekolah. 

Kes pelajar ponteng kelas pula, ketetapan dibuat untuk surat amaran diberikan jika pelajar ponteng kelas. Ini kerana tiada tindakan diambil hanya sekadar rotan dan tidak dimaklumkan secara bertulis kepada ibu bapa. Kami akan memulakan semula operasi buku tiga lima nama glamer untuk buku kawalan bagi pelajar ponteng jadi setiap mata pelajaran perlu ditandangani oleh guru subjek menandakan dia berada di dalam PnP setiap masa. Waktu balik PK HEM atau PK yg lain akan sign dan di situ dapat trace segera jika tiada tandatangan untuk subjek tertentu. Bagi pelajar ponteng kelas,  hasil sesi kaunseling menunjukkan pelajar tidak suka dengan subjek tertentu sama ada guru yg mengajar atau pelajar itu sendiri mengelak untuk homework. Dan dalam kes lain, pelajar tidak berminat dengan subjek elektif tersebut dan lebih suka jika dapat dibuang ke kelas lain. Mudahnya pelajar memberi alasan dan yg paling glamer ponteng kelas untuk fly bermakna nak ambik kehadiran ke sekolah sahaja dan lepas tu nak fly kemana saja yg dia suka untuk cari keseronokan  dari berada dalam kelas. 
 

Telegram Channel