30 November 2014

Seminar Kesihatan, Senam Robik

Tekanan darah ok
kandungan gula ok
kecergasan ok
ok...mood travel diaktifkan :)

Seminar ini diadakan dalam cuti sekolah kerana saya difahamkan pihak klinik mendapat peruntukan saat akhir. Oleh itu untuk mendapatkan peserta time cuti sekolah memang di luar kawalan kerana walaupun 35 pelajar telah memberi nama untuk ikut serta tapi yang hadir hanya 18 orang sahaja.

Saya mempunyai hubungan yg baik dgn Dr Nazeerah penyelaras Minda Sihat dan team Minda Sihat Klinik Kesihatan Cheras iaitu Staf Nurse Najmi. Oleh kerana doktor bercuti bersalin dan menyambung cuti menjaga anak manakala Najmi pula bercuti menyambung pelajaran menyebabkan tahun ini kurang program bersama klinik. Sewaktu mendapat arahan membawa pelajar ke klinik oleh PK HEM saya, saya membayangkan seminar ini akan disertai oleh peserta dari sekolah lain juga. Tapi apabila melangkah je kawasan dalam klinik terkejut juga apabila mendaat tau peserta semata mata dari sekolah saya! Walaupun yg hadir 18 orang sahaja tapi tetapkan diteruskan. 

Mungkin pengurusan baru klinik cara baru. Ini kerana sepanjang saya berurusan dengan pihak klinik sebelum ini, jika program melibatkan sekolah saya semata mata kami akan mengadakan mesyuarat sekurang kurangnya sekali di klinik dan selebihnya berurusan secara terus dengan saya.Tetapi apabila pihak klinik tidak pernah menghubungi saya dan surat jemputan hanya meminta pelajar hadir sebagai peserta maka saya beranggapan program ini melibatkan sekolah lain juga.

Seminar ini agak menarik kerana mendedahkan pelajar kepada gaya hidup sihat. Senamrobik dimulakan pagi ini dan kemudian pelajar perlu mengisi sejarah kesihatan dan saringan DASS. Kemudian pemeriksaan kesihatan seperti mengambil tekanan darah, memeriksa kandungan gula, memeriksa BMI dan menilai kecergasan melalui senaman mudah. Saya rasa saya macam peserta sekolah juga, apa sahaja yg dilakukan oleh peserta pelajar akan turut saya lakukan. Alhamdulillah kesihatan tahap baik dan BMI je terlebih 0.2 huhuhuhuhuhuhu penutup 2014 saya kena make sure BM1 normal dgn mengurangkan berat lagi 2 hingga 3kg. 

Seminar hari ini melibatkan ceramah HIV dan AIDS, Bahaya Merokok, Minda Sihat dan Amalan Pemakanan Sihat. Aktiviti pembentangan dan lakonan dijalankan agar peserta tidak boring mendengar ceramah sahaja. Input baru bagi saya ialah senamat relaksasi oleh jurupulih cara kerja yg berbeza sedikit dengan.pendekatan senaman dan urutan program Minda Sihat. So bolehla minta sedut power point penceramah untuk guide saya membimbing pelajar.







 

Telegram Channel