22.2.at 22.22 pm
Hello world!
Thank you Soleha ;)
Hasil dari menganalisa data bagi kehadiran pelajar untuk ting 5 tahun lepas, saya mendapati pola kehadiran pelajar pada tahun lepas agak membimbangkan kerana sewaktu di tingkatan 4 kehadiran pelajar lebih baik dari kehadiran sewaktu di tingkatan 5. Mengapa perkara ini berlaku sesuatu yang menarik untuk mencari jawapan kepada setiap kelas. Memandangkan pelajar ini telah meninggalkan sekolah saya lebih berminat agar pihak sekolah mengadakan langkah mencegah seawal Februari selain dari perancangan strategik UBK dalam menangani ponteng..maka fokus ZooM dengan pelbagai pendekatan khas untuk ting 5 memandangkan mereka akan mengambil peperiksaan penting.
Bagi pelajar ting 5 tahun ini, analisa data kehadiran kelas bagi tahun lepas sewaktu mereka di tingkatan 4 menunjukkan trend kehadiran yang tidak cantik kerana seawal Februari terdapat kelas yang tidak mencecah 85% kehadiran dan hampir semua kelas tidak mencecah KPI KPM iaitu 95% kehadiran ke sekolah. Orait strategi untuk membantu guru kelas meningkatkan kehadiran pelajar sekurang-kurangnya melonjakkan ke 85% kehadiran ke sekolah dan fokus kepada tingkatan 5k4 penyumbang data kehadiran yang paling rendah bagi ting 4/2014.
Pada awal tahun promosi telah dijalankan agar dapat meningkatkan kehadiran pelajar ke sekolah dengan pelbagai insentif, walaubagaimanapun ganjaran segera perlu dilakukan agar pelajar tertarik dan bekerjasama antara satu sama lain menggalakkan rakan sekelas datang ke sekolah untuk sentiasa mencapai KPI sekolah dan seterusnya memperolehi ganjaran tersebut. Antara ganjaran yang saya fikirkan seperti dalam kertas kerja menangani masalah ketidakhadiran pelajar ialah sijil penghargaan dan wang tunai untuk pemenang bulanan.Hmmm tapi bagi tingkatan 5 saya memikirkan ganjaran lawatan ilmiah juga untuk menarik mereka berlumba lumba ke sekolah dan mengekalkan momentum kehadiran yg cemerlang sehingga akhir tahun.
PERBANDINGAN DATA KEHADIRAN PELAJAR
SEWAKTU DI TING 4/2013 DENGAN TING
5/2014
SEPANJANG TAHUN
Data kehadiran pelajar ting 4 / 2014
2013
|
2014
|
2013
|
2014
|
2013
|
2014
|
2013
|
2014
|
2013
|
2014
|
|
JAN
|
JAN
|
FEB
|
FEB
|
MAC
|
MAC
|
APR
|
APR
|
MEI
|
MEI
|
|
S 1
|
98.8
|
98
|
100
|
96.6
|
98.7
|
96.7
|
97.6
|
93.2
|
95.6
|
95.6
|
S 2
|
99
|
92.9
|
94
|
90.5
|
89
|
90.6
|
89.3
|
88
|
88.4
|
89.1
|
S 3
|
97
|
97.5
|
97.5
|
92.4
|
96.8
|
96.6
|
97.2
|
95.4
|
94
|
95.6
|
K 1
|
96.9
|
93.7
|
95.7
|
91.7
|
93.2
|
94.1
|
92.1
|
89.7
|
87.2
|
91
|
K2
|
98.2
|
96.6
|
99.1
|
92.7
|
96.3
|
94.3
|
94.7
|
96.4
|
91.0
|
96.3
|
K3
|
96
|
83.5
|
91
|
74.5
|
90
|
79.10
|
82
|
71.2
|
90
|
79.4
|
K 4
|
91.7
|
80.7
|
84.1
|
78.2
|
80.1
|
81.4
|
77.3
|
79.8
|
74.8
|
76.6
|
K 5
|
83.1
|
87.5
|
76.8
|
66.2
|
74.3
|
79.3
|
78.3
|
78.1
|
74.2
|
71.6
|
V 1
|
90.4
|
91.2
|
90.1
|
79.9
|
86.8
|
79.8
|
84.4
|
77.1
|
80.2
|
80.7
|
V 2
|
94
|
89.5
|
94
|
78.9
|
86
|
87.8
|
80.2
|
77.6
|
77.8
|
75.1
|
V 3
|
86.5
|
95.5
|
86.7
|
88
|
78.7
|
86.4
|
72
|
81.8
|
63.8
|
86.9
|
2013
|
2014
|
2013
|
2014
|
2013
|
2014
|
2013
|
2014
|
2013
|
2014
|
2013
|
2014
|
|
JUN
|
JUN
|
JUL
|
JUL
|
OGO
|
OGO
|
SEP
|
SEP
|
OKT
|
OKT
|
NOV
|
NOV
|
|
S1
|
92.1
|
90.9
|
97.1
|
92.3
|
99.2
|
96.8
|
96.4
|
98
|
99.5
|
91.2
|
81.3
|
100
|
S2
|
87
|
85
|
88
|
84.8
|
90
|
89.8
|
90.2
|
92.2
|
90
|
80.4
|
61
|
100
|
S3
|
94.3
|
93.6
|
95.7
|
92
|
96.2
|
93.3
|
97.1
|
89.4
|
94.7
|
78.5
|
34.4
|
64
|
K1
|
88.3
|
87.5
|
88.5
|
82.1
|
89.7
|
92.7
|
91.7
|
83.6
|
85.4
|
79.3
|
35.1
|
100
|
K2
|
95.4
|
89.0
|
93.4
|
82
|
96.2
|
92.9
|
93.7
|
93.2
|
91.8
|
89.2
|
47.8
|
100
|
K3
|
79
|
77.9
|
79
|
70.8
|
88
|
78.3
|
77
|
68.7
|
73
|
77.4
|
77
|
100
|
K4
|
77.6
|
74.7
|
78.8
|
74.1
|
76
|
82.7
|
81.4
|
66
|
70.3
|
74
|
6.6
|
100
|
K5
|
74.3
|
69.6
|
76.9
|
62
|
75.5
|
74.1
|
78.6
|
68
|
64
|
63
|
4.3
|
97
|
V1
|
76.5
|
76.6
|
73.2
|
57.9
|
69.6
|
78.7
|
71.0
|
70.8
|
69.2
|
85.0
|
8.7
|
100
|
V2
|
76.5
|
90.4
|
76.8
|
75.4
|
71.8
|
75.9
|
73.3
|
82.9
|
78.6
|
83.6
|
21.2
|
100
|
V3
|
62.8
|
74.4
|
72.5
|
72.2
|
73.2
|
86.2
|
72.3
|
78
|
81.8
|
79
|
30.7
|
100
|
2014
|
2015
|
2014
|
2015
|
2014
|
2015
|
2014
|
2015
|
2014
|
2015
|
|
JAN
|
JAN
|
FEB
|
FEB
|
MAC
|
MAC
|
APR
|
APR
|
MEI
|
MEI
|
|
S 1
|
97.8
|
94.6
|
96.3
|
95.4
|
96.9
|
|||||
S 2
|
94.8
|
93.3
|
96.4
|
92.2
|
88.2
|
|||||
S 3
|
100
|
93.6
|
95.4
|
96.8
|
97.4
|
|||||
K 1
|
92.8
|
84
|
86
|
86
|
88
|
|||||
K2
|
94.7
|
86.1
|
92.6
|
87.3
|
88.9
|
|||||
K3
|
87.8
|
78.5
|
82.1
|
80.1
|
80.2
|
|||||
K 4
|
76
|
62
|
68
|
69
|
67
|
|||||
K 5
|
83
|
71.1
|
85.7
|
78.2
|
77.9
|
|||||
V 1
|
94.9
|
82.3
|
89.2
|
87.4
|
86.6
|
|||||
V 2
|
97.7
|
77
|
79
|
60
|
81.4
|
2014
|
2015
|
2014
|
2015
|
2014
|
2015
|
2014
|
2015
|
2014
|
2015
|
2014
|
2015
|
|
JUN
|
JUN
|
JUL
|
JUL
|
OGO
|
OGO
|
SEP
|
SEP
|
OKT
|
OKT
|
NOV
|
NOV
|
|
S1
|
97.5
|
95
|
97.9
|
92.9
|
97.4
|
77.7
|
||||||
S2
|
85.56
|
80.3
|
89.3
|
90.6
|
91.7
|
73
|
||||||
S3
|
93.9
|
90.6
|
95
|
94.1
|
100
|
72.6
|
||||||
K1
|
87.7
|
77.9
|
79.2
|
79.25
|
83.9
|
90.4
|
||||||
K2
|
77.6
|
84.3
|
91.2
|
88.4
|
89.5
|
52.1
|
||||||
K3
|
66.9
|
67.0
|
79.9
|
80.8
|
76.9
|
51.2
|
||||||
K4
|
69
|
68
|
69
|
66
|
70
|
31
|
||||||
K5
|
77.1
|
68.6
|
82
|
83.5
|
83.7
|
49.6
|
||||||
V1
|
73.9
|
69.4
|
77.1
|
78.6
|
86.1
|
52.7
|
||||||
V2
|
64
|
61
|
69
|
81
|
82
|
39
|