Selamat hari raya!
Mendapat mesej selamat hari raya dari seseorang, mengingatkan saya pada satu kes rogol yang dikendalikan oleh saya beberapa tahun yang lepas.
Kes dirujuk oleh guru kelas kerana geram yang teramat sangat dengan murid kelasnya yang selalu ponteng sekolah dan hanya mendiamkan diri apabila disoal bertalu talu oleh guru kelasnya. Hinggalah satu hari saya sendiri melihat guru kelas ini menengkingnya dan meminta saya mengambil murid ini dengan segera kerana tidak tahan murid ini membisu seribu bahasa.
Pertama kali saya menjalankan sesi kaunseling..yes rapport sangat penting. Dia membisu seribu bahasa . Memberikan borang biodata untuk dilengkapkan dan yg menariknya murid ini merupakan anak kepada seseorang yang dikenali oleh warga sekolah ini. Sesi pertama kaunseling murid ini banyak menundukkan muka dan menconteng kain kurungnya. Sesi kaunseling pertama hanya semata mata membina hubungan dan kepercayaan. Soalan terbuka dengan respon sangat minimum dan eye contact yang sangat minimum. Saya tau murid ini sukar memberikan kerjasama jika saya terus juga mengasak soalan. Sesi pertama berjalan dengan maklumat mengenai biodata keluarga sahaja iaitu anak kepada ibu tunggal yg menyara keluarga dan tinggal di perumahan rakyat. Tidak mempunyai kawan baik di sekolah ini menyukarkan usaha untuk meneroka cerita selanjutnya thru kawan kawan.Dari situ saya mendapat tahu bahawa murid merupakan pelajar baru di sekolah ini yang datang ke Kuala Lumpur setelah ibu bapa bercerai. Mangsa tinggal bersama ibunya. Mangsa tidak menpunyai kawan baik di sekolah ini malah baru ingin menjalinkan persahabatan dengan kawan-kawan di sekitar kawasan perumahannya.
Sesi kaunseling kedua diteruskan dengan sesi membina kepercayaan. Saya conquer sesi kedua dengan perkongsian pelbagai cerita dan nampak respon yg positif apabila dia mula memberi respon dengan eye contact yang lebih lama. Tetapi jari jemari masih lagi memegang kain kurungnya dan bermain main dengan kain kurungnya. Sesekali bergurau dengannya dia mula melemparkan senyuman, satu signal yg positif bagi kaunselor sebagai signal klien mula menerima untuk step seterusnya. Soalan saya dijawab dengan respon yang lebih baik daripada sesi pertama yg amat ringkas dengan suara yang amat perlahan.
Sesi kaunseling ketiga pada hari yg lain..saya yakin murid ini sudah bersedia untuk saya meneroka lebih lanjut punca yang menyebabkannya tidak hadir ke sekolah. Saya sengaja meletakkan kerusi saya terlalu hampir dengannya hingga lutut kami bertemu. Dari mula saya mengulang ulang ayat etika kaunseling segala yang dikongsikan akan dirahsiakan. Saya menggengam tangannya dan meminta dia bernafas dengan baik. Saya hanya meminta dia memberikan kerjasama kepada saya yang akan membantunya. Saya mengulang.ayat saya mengenai setiap murid ada masalah tetapi setiap masalah boleh dibantu jika dikongsikan. Jika tidak dikongsikan, ia tetap menjadi masalah sampai bila bila walhal masalah itu ada jalan penyelesaiannya. Dia mengangguk tetapi tidak bersuara. Agak sukar murid melontarkan suara dan menyusun ayat. Saya menggunakan teknik soalan tertutup sahaja iaitu meminta murid memberi jawapan pada setiap soalan saya sama ada ya, tidak sahaja. Seperti
Adakah kamu bergaduh dengan kawan di sekolah?
Adakah kamu mempunyai masalah keluarga?
Adakah kamu mempunyai masalah dengan guru?
Saya akan berhenti sejenak dan menyakinkan murid lagi bahawa
saya akan membantunya walau apa sahaja masalahnya dan berjanji tidak akan
memberitahu sesiapa termasuklah ibunya apabila jawapan yang saya terima
hanyalah gelengan kepala.
Adakah ada orang yang menyakiti kamu? Murid terdiam tetiba
dan memandang saya tanpa mengangguk atau menggeleng. Well satu clue saya dah
dapat then what?
Saya menggengam tangganya dengan lebih erat dan terasa
getaran itu ditangannya dan mukanya seperti resah. Saya menggunakan tona yang
rendah dan menyambung adakah kamu disakiti oleh orang lelaki ?Murid mula
memandang saya tanpa berkelip…saya mula menyambung ayat saya. Cikgu akan tolong
kamu. Bukan kamu seorang sahaja di sekolah ini yang ada pengalaman yang
teruk..ada orang lain yang lagi dahsyat dari kamu tapi cikgu tidak akan
tinggalkan kamu. Kita akan handle sama-sama. Kamu kena tolong cikgu supaya
cikgu boleh tolong kamu. Then saya berkongsi pengalaman mengendalikan kes
rogol, kes pelajar mengandung dan
sebagainya dan saya yakinkan dengannya tiada siapa yang tahu kerana guru
kaunseling memang merahsiakannya dari orang lain. Dan perlahan-lahan saya menembak satu
soalan..adakah kamu dirogol? Tiba-tiba murid ini menangis teresak –esak dan
saya terus memeluknya kerana saya pasti itulah jawapannya! Saya membiarkan
murid ini menangis semahu-mahunya sehinggalah sesi penerokaan dijalankan.
Mental saya agak letih untuk disesuaikan dengan gaya klien ini sewaktu sesi
penerokaan.
Dari situ saya mendapat tahu bahawa murid merupakan pelajar
baru di sekolah ini yang datang ke Kuala
Lumpur setelah ibu bapa bercerai. Mangsa tinggal bersama ibunya. Mangsa tidak
menpunyai kawan baik di sekolah ini malah baru ingin menjalinkan persahabatan
dengan kawan-kawan di sekitar kawasan perumahannya. Mangsa mempunyai seorang
kenalan lelaki di kawasan perumahannya. Sewaktu hari kejadian, mereka berbual
di tangga rumah pangsa itu sahaja sebelum lelaki itu mengajaknya masuk ke rumah
untuk menyambung perbualan. Kejadian berlaku pada waktu siang ketika tiada
orang di rumah mangsa. Ketika itulah murid dirogol dan diugut tidak
menceritakan hal itu kepada sesiapa pun. Sejak itu mangsa mengaku tidak dapat
tidur yang baik kerana peristiwa itu sering bermain – main di fikirannya tanpa
pengetahuan sesiapa. Kelansungan untuk hidup memang rendah tetapi tidak sampai
terfikir untuk membunuh diri. Mangsa
takut untuk menceritakan kepada sesiapa termasuk ibunya. Dari rumusan yang
dapat saya buat ialah mangsa mudah mempercayai orag lain maklumlah dengan
keadaan rupa fizikalnya yang sederhana dan pasif pula, klien akan mudah percaya
dengan orang yang berminat untuk berkenalan dengannya. Pesalah pula merupakan
orang yang mendekati mangsa terlebih dahulu. Pesalah menjalinkan hubungan yang
baik dengan mangsa melalui beberapa kali dating bersama iaitu keluar dari rumah
dan berbual –bual di sekitar perumahan sahaja. Kes ini berlaku hampir sebulan
lebih, maka bagi saya memang bukti telah terhapus dan tiada saksi langsung di
tempat kejadian. Namun demikian, pesalah itu tidak wajar melepaskan diri begitu
sahaja dan sesuatu perlu diusahakan untuk pengadilan mangsa. Tamat sahaja sesi,
otak saya ligat berfikir bagaimanakah cara terbaik untuk menyampaikan kepada si
ibu. Murid merayu rayu kepada saya agar memegang janji tidak menceritakan kepada
sesiapa…hmmmm. Dalam etika kaunseling, kerahsiaan akan dijaga selagi ia
tidak mendatangkan kemudaratan kepada murid dan perlu dilaporkan segera jika ia
mendatangkan kemudaratan kepada murid. Masalah saya sekarang , ialah memujuk
murid untuk memaklumkan kepada ibunya kerana laporan polis perlu dibuat!
Masalahnya apabila mangsa sendiri perlu mengingati dengan baik kronologi cerita
dan mengenal pasti pesalah tersebut. Dan yang perlu saya beri masa sekarang
ialah mangsa sendiri mengenali pesalah tersebut tetapi hanyalah kenalan biasa.
Murid sendiri tidak pasti dimanakah tempat tinggal dan latar belakang pesalah
tersebut!
Setelah tamat sesi ketiga, mangsa mula melari –larikan diri
dari saya apabila saya ingin berjumpa. Walaupun kita selalu dengar, bahawa laporan
perlu dibuat segera tetapi ia tidak semudah itu apabila kita mengendalikan kes
ibarat menarik rambut di dalam tepung . Saya bimbang jika ibunya terus diterjah
tanpa pengetahuan mangsa, ibunya pula memberikan reaksi yang negative maka yang
menjadi mangsa tentulah klien walhal sokongan keluarga sangat diperlukan
sekarang. Hampir seminggu saya cuba menyakinkan murid bahawa ibunya
akan memberikan kerjasama yang baik kepada kami dalam mengendalikan kes ini. Akhirnya
setelah seminggu, mangsa mengalah...
Now how I want to deal with her mother?
Cabaran terbesar apabila kita mengendalikan kes untuk
disampaikan kepada ibu bapa. Ibu mangsa pula merupakan seorang yang dikenali oleh hampir semua warga guru disekolah ini. Sewaktu ibu khusyuk bekerja, saya mendekatinya dan
memaklumkan bahawa saya ada kes yang perlu dibincangkan di Unit Bimbingan
Kaunseling. Kelihatan keruh muka ibunya dan saya dapat menangkap signal itu
yang ibu sudah dapat mengesyaki sesuatu yang buruk. Pukul 4 petang, apabila si
ibu datang sahaja ke UBK, saya cuba dengan cara terbaik untuk memaklumkan
kepada si ibu apa yang berlaku. 30 minit sesi berlangsung, si ibu hanya
menangis sahaja dan memberikan respon dengan suara tersekat – sekat.
Memandangkan si ibu dikenali oleh warga
sekolah, dia meminta agar dirahsiakan perkara ini dari sesiapa sahaja. Memandangkan
ibu adalah ibu tunggal ia merupakan satu tamparan buatnya dalam menguruskan
semua hal rumahtangga dan membesarkan anak secara sendirian tanpa idola bapa.
Kelihatan penat emosinya apabila dimaklumkan dan saya pula perlu menjalankan
hampir dua kali sesi konsultasi ibu untuk membantunya mengendalikan
emosinya sendiri terhadap anak, terhadap pesalah dan amarahnya sendiri terhadap
sokongan keluarga yang longgar.
Setelah itu, keluarga murid sendiri yang mengambil alih kes
ini dan berurusan dengan pihak pihak tertentu seperti pihak polis dan pihak hospital.
Namun setelah kejadian ini,
kehadiran murid ke sekolah tidak menentu. Terlalu banyak mata pelajaran yang
perlu ditelaah dengan mode kehadiran ke sekolah yang tidak menentu. Mangsa juga
semakin menjauhkan diri dari rakan-rakan sekelas yang tidak banyak membantu
memahaminya malah menjauhkan diri darinya juga. Dengan sikap murid sendiri yang
pasif di sekolah, maka semua faktor faktor ini semakin menjatuhkan motivasinya
untuk meneruskan zaman persekolahannya. Walaupun mangsa mengambil SPM, tetapi
hasilnya memang tidak memuaskan. Walaupun sesi kaunseling susulan dijalankan,
ia hanya membantu mangsa untuk coping emosinya untuk menangani traumanya
terlebih dahulu agar dapat tidur dalam keadaan yang berkualiti, mengembalikan keyakinan, memulihkan gaya pemakanan agar bertenaga dan tidak lesu, guru kaunseling lebih fokus kepada memulihkan aktiviti seharian yang menggangu kehidupan seharian agar tidak mengalami kemurungan. Dengan masalah tidur yang tidak menentu, mangsa sukar untuk
bangun tidur di waktu pagi dan apabila berada di sekolah berada dalam mood
bosan kerana semakin tidak memahami mata pelajaran, guru yang marah kerana
tidak menyiapkan kerja sekolah dan kerja projek jiwa murid hanya semata-mata
berada di sekolah kerana terpaksa. Hubungan yang hambar dengan rakan sekelas malah rakan di sekolah ini menyebabkan sistem sokongan emosi murid tidak berjalan dengan baik. Namun demikian, murid mengambil jalan untuk meneruskan hala tuju hidup selepas SPM dengan mengikuti kursus kemahiran.
Sehingga kini kes ini memang tidak diketahui sesiapa pun
malah dengan rakan sejawat saya sendiri ketika itu. Saya berurusan dengan pihak Jabatan
Pendidikan WPKL dan PK HEM saya sahaja untuk memberikannya excuse untuk tidak
hadir ke sekolah dengan alasan bersebab tanpa ponteng untuk dua minggu setelah
konsultasi bersama si ibu. Ibu mangsa masih berhubung dengan saya dan setiap
kali terserempak dengan saya sewaktu hanya kami berdua sahaja bersama, ibu akan
menceritakan kemajuan kes anaknya dengan linangan air mata. Hanya tiga tahun
kebelakangan ini, si ibu kembali ceria bila bercakap mengenai kehidupan anaknya
yang semakin baik dan kini sudah berumahtangga.
Selamat menjamu selera
Dari pagi hingga ke malam
Blurpp..blurpp..
# syukurselalu
Selamat menjamu selera
Dari pagi hingga ke malam
Blurpp..blurpp..
# syukurselalu