Salam semua!Lain sekolah lain caranya :) Rancangan Tahunan UBK Mengikut PPIM merujuk kepada kawan saya guru kaunseling dari sekolah lain yang bertanyakan panduan kepada saya bagaimana menghasilkan rancangan tahunan mengikut PPPM yang perlu juga dinyatakan dalam rancangan tahunan di sekolahnya.
Oleh kerana rancangan tahunan UBK yang saya buat, tidak ada PPPM yang dinyatakan dalam racangan tahunan memadai diletakkan dalam perancangan strategik UBK sahaja, dan dari perancangan strategik barulah membina Rancangan Tahunan yang lebih detail untuk minggu dan tarikh. Sila klik di sini rancangan-tahunan-ubk-smk-cheras-2016.
Dengan kebenaran dari Puan Harfanizah Harun saya share di sini Rancangan Tahunan UBK sekolahnya mengikut PPPM bagi sekolah -sekolah yang memerlukannya.
Bermula perang mercun di sana sini
Kejirananku yang multiculture..huhuhu
Selamat makan besar to all my Chinese friends !
Oleh kerana rancangan tahunan UBK yang saya buat, tidak ada PPPM yang dinyatakan dalam racangan tahunan memadai diletakkan dalam perancangan strategik UBK sahaja, dan dari perancangan strategik barulah membina Rancangan Tahunan yang lebih detail untuk minggu dan tarikh. Sila klik di sini rancangan-tahunan-ubk-smk-cheras-2016.
Dengan kebenaran dari Puan Harfanizah Harun saya share di sini Rancangan Tahunan UBK sekolahnya mengikut PPPM bagi sekolah -sekolah yang memerlukannya.
RANCANGAN TAHUNAN
UNIT BIMBINGAN &
KAUNSELING
SMK PUNCAK ALAM
BULAN
|
BIDANG
|
PPPM
|
OBJEKTIF
|
PROGRAM/AKTIVITI
|
SASARAN
|
PERSONALIA
|
STATUS PELAKSANAAN
|
Januari Hingga
November
|
Pengurusan Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling
|
ANJAKAN 3
ANJAKAN 7
ANJAKAN 10
Aspirasi
Sistem Perpaduan Kecekapan
Aspirasi
Murid
Pengetahuan
Kemahiran
Berfikir
Kemahiran
Memimpin
Kemahiran
Dwibahasa
Etika
Kerohanian
Identity
Nasional
|
Menyediakan rekod agar lebih tersusun, teratur dan
mengemaskini bahan untuk rujukan
Membantu mewujudkan keseimbangan dalam diri
murid/klien yang ditimpa gangguan emosi.
Meningkatkan motivasi murid
Membudayakan amalan guru penyayang dalam warga
sekolah
Menggalakkan murid hadir ke sekolah
Meningkatkan amalan gaya hidup sihat
Meningkatkan sahsiah dan disiplin murid
|
Pengurusan dan Pentadbiran
Kaunseling / Bimbingan Individu
Kaunseling / Bimbingan Kelompok
Konsultasi Ibu Bapa / Guru / Agensi Kerajaan / NGO
Modul Kelas Ganti
Amalan Guru Penyayang
Program Mentor Mentee
Program Minda Sihat
Pembangunan Sahsiah & Disiplin Murid
Pembangunan Kerjaya Murid
Pelaporan DWEN
|
Murid Berfokus
Murid Berfokus
Murid Berfokus
Semua Murid
Semua Murid
Semua Murid
Murid Berfokus
Semua Murid
Semua Murid
|
PK HEM
GBK
AJK PROGRAM
SEMUA GURU
GBK
PANITIA SIVIK KEWARGANEGARAAN
|
BULAN
|
BIDANG
|
PPPM
|
OBJEKTIF
|
PROGRAM/AKTIVITI
|
SASARAN
|
PERSONALIA
|
STATUS PELAKSANAAN
|
Januari
|
Pembangunan dan perkembangan sahsiah murid
|
ANJAKAN 3
ANJAKAN 7
ANJAKAN 10
Aspirasi
Sistem Perpaduan Kecekapan
Aspirasi
Murid
Pengetahuan
Kemahiran
Berfikir
Kemahiran
Memimpin
Kemahiran
Dwibahasa
Etika
Kerohanian
Identity
Nasional
|
Mengetahui masalah yang dihadapi oleh murid untuk
mengadakan program yang bersesuaian
Mengetahui masalah yang biasa dihadapi oleh murid
|
Kajian keperluan Murid
Data murid bermasalah
|
Tingkatan 1-6
|
GBK
AJK Program
|
|
Peningkatan disiplin diri
|
Memberi pendedahan tentang peraturan –peraturan
sekolah dan cara mengatasi masalah disiplin sekolah
|
Taklimat Disiplin
|
Tingkatan 1-6
|
GBK
AJK Program
|
|||
Pendidikan kerjaya murid
|
Memberi maklumat halatuju selepas PT3
|
Kemasukan murid ke SM Teknik/Kolej Vokasional/SBP/
MRSM dan lain-lain
|
Tingkatan 4&2
|
GBK
|
|||
Psikososial dan kesejahteraan mental
|
Penyesuaian diri murid dengan persekitaran sekolah
menengah
Pengenalan pakej mata pelajaran
Meningkatkan jati diri murid baru
|
Program Orentasi
Rayuan Sekolah Semula
|
Tingkatan 1&4
Murid bersekolah semua
|
Pentadbir Sekolah, GKMP, Penyelaras Tingkatan, GBK
GBK, Guru Disiplin, Guru Tingkatan, Guru Mata
pelajaran
|
BULAN
|
BIDANG
|
PPPM
|
OBJEKTIF
|
PROGRAM/AKTIVITI
|
SASARAN
|
PERSONALIA
|
STATUS PELAKSANAAN
|
Februari
|
Pembangunan dan perkembangan sahsiah murid
|
ANJAKAN 3
ANJAKAN 7
ANJAKAN 10
Aspirasi
Sistem Perpaduan Kecekapan
Aspirasi
Murid
Pengetahuan
Kemahiran
Berfikir
Kemahiran
Memimpin
Kemahiran
Dwibahasa
Etika
Kerohanian
Identity
Nasional
|
Meningkatkan kemahiran kepimpinan.
Mengurangkan masalah salah laku dan masalah social
Menerapkan nilai sayang dan hormat menghormati dalam
kalangan murid, guru dan semua warga sekolah.
|
Kursus Kepimpinan
Kaunseling Berfokus
Pelancaran Guru Penyayang & Warga Emas
Program Mentor Mentee
|
MPP
PRS
Kumplan sasar/
Dirujuk
Tingkatan 1-6
|
GBK
AJK Program
GBK
GBK
AJK Program
|
|
Peningkatan disiplin diri
|
Mengurangkan jumlah murid terlibat dengan kes
disiplin
|
Sekolahku Kebanggaanku
|
Tingkatan 1-6
|
PK HEM, GBK, Guru Tingkatan, Guru Disiplin
|
|||
Pendidikan kerjaya murid
|
Memberi maklumat halatuju selepas SPM
Mendapatkan diskripsi yang tepat mengenai diri murid
|
Kemasukan murid ke IPTA/IPTS/ILKA
dan lain-lain
Profil Kerjaya Murid
|
Tingkatan 5
Tingkatan 1
|
GBK
|
|||
Psikososial dan kesejahteraan mental
|
Mengetahui teknik belajar yang berkesan dan dapat
menjawab soalan dengan tenang.
|
Kemahiran Belajar Persediaan Menghadapi Peperiksaan
|
Tingkatan 1-6
|
GBK
|
BULAN
|
BIDANG
|
PPPM
|
OBJEKTIF
|
PROGRAM/AKTIVITI
|
SASARAN
|
PERSONALIA
|
STATUS PELAKSANAAN
|
Mac
|
Pengurusan
|
ANJAKAN 3
ANJAKAN 7
ANJAKAN 10
Aspirasi
Sistem Perpaduan Kecekapan
Aspirasi
Murid
Pengetahuan
Kemahiran
Berfikir
Kemahiran
Memimpin
Kemahiran
Dwibahasa
Etika
Kerohanian
Identity
Nasional
|
Memastikan pelaporan setiap program dikemaskini dan
direkodkan .
|
Pelaporan DWEN, Guru Penyayang, Mentor Mentee
|
GBK
|
||
Pembangunan dan perkembangan sahsiah murid
|
Mengurangkan masalah salah laku dan masalah social
Menerapkan nilai sayang dan hormat menghormati dalam
kalangan murid, guru dan semua warga sekolah.
|
Kaunseling Berfokus
Cabutan
bertuah bagi hari lahir sekolah penyayang
Program Mentor Mentee
|
Kumplan sasar/
Dirujuk
Semua murid yang lahir
bulan mac
|
GBK
GBK
PRS
|
|||
Peningkatan disiplin diri
|
Meningkatkan peratus kehadiran murid ke sekolah
|
Jom Ke Sekolah
|
Tingkatan 1-6
|
PK HEM, GBK, Guru Tingkatan, Guru Disiplin
|
|||
Pendidikan kerjaya murid
|
Memberi maklumat halatuju selepas STPM
Mendapatkan diskripsi yang tepat mengenai diri murid
|
Kemasukan murid ke IPTA/IPTS/ILKA
dan lain-lain
Profil Kerjaya Murid
|
Tingkatan 6
Tingkatan 1
|
GBK
|
|||
Psikososial dan kesejahteraan mental
|
Mengenalpasti murid yang menghadapi masalah
pengurusan tekanan
|
Soal selidik minda sihat
|
Tingkatan 1,2,4
|
GBK
AJK Program
|
BULAN
|
BIDANG
|
PPPM
|
OBJEKTIF
|
PROGRAM/AKTIVITI
|
SASARAN
|
PERSONALIA
|
STATUS PELAKSANAAN
|
April
|
Pengurusan
|
ANJAKAN 3
ANJAKAN 7
ANJAKAN 10
Aspirasi
Sistem Perpaduan Kecekapan
Aspirasi
Murid
Pengetahuan
Kemahiran
Berfikir
Kemahiran
Memimpin
Kemahiran
Dwibahasa
Etika
Kerohanian
Identity
Nasional
|
Memastikan pelaporan setiap program dikemaskini dan
direkodkan .
|
Pelaporan DWEN, Guru Penyayang, Mentor Mentee
|
GBK
|
||
Pembangunan dan perkembangan sahsiah murid
|
Mengurangkan masalah salah laku dan masalah social
Menerapkan nilai sayang dan hormat menghormati dalam
kalangan murid, guru dan semua warga sekolah.
Meningkatkan sahsiah dan jati diri murid
|
Kaunseling Berfokus
Cabutan
bertuah bagi hari lahir sekolah penyayang
Program Mentor Mentee
Program PSDM (Anti buli/ponteng/ kesopanan
|
Kumplan sasar/
Dirujuk
Semua murid yang lahir
bulan April
Murid yang dirujuk
|
GBK
GBK
PRS
GBK
Guru Kelas
GBK
|
|||
Peningkatan disiplin diri
|
Mengenalpasti pontensi dan mendedahkan cara
mengilapnya
|
“Siapakah Aku”
|
Murid bekeperluan
Tinggi
|
PK HEM, GBK, Guru Tingkatan, Guru Disiplin, PIBG,
PDRM
|
|||
Pendidikan kerjaya murid
|
Memberi maklumat halatuju selepas STPM
Mendapatkan diskripsi yang tepat mengenai diri murid
|
Pameran Kerjaya,
Ceramah kerjaya,
Ujian Minat Kerjaya
Pentaksiran Psikometrik
|
Tingkatan
1-6
Tingkatan 1
|
PIBG,GBK ,
AJK Program
|
|||
Psikososial dan kesejahteraan mental
|
Mengenalpasti murid yang menghadapi masalah
pengurusan tekanan
Memupuk cara hidup sihat dalam kalangan murid dengan
menghindari perkara-perkara negative seperti dadah, rokok dan gejala social.
|
Motivasi Kecemerlanngan
Minggu Pendidikan Pencegahan Dadah
|
Tingkatan
1-6
|
GBK
AJK Program
|
|||
BULAN
|
BIDANG
|
PPPM
|
OBJEKTIF
|
PROGRAM/AKTIVITI
|
SASARAN
|
PERSONALIA
|
STATUS PELAKSANAAN
|
Mei
|
Pengurusan
|
ANJAKAN 3
ANJAKAN 7
ANJAKAN 10
Aspirasi
Sistem Perpaduan Kecekapan
Aspirasi
Murid
Pengetahuan
Kemahiran
Berfikir
Kemahiran
Memimpin
Kemahiran
Dwibahasa
Etika
Kerohanian
Identity
Nasional
|
Memastikan pelaporan setiap program dikemaskini dan
direkodkan .
Menghantar data ke PPD
|
Penghantaran laporan PSDM (Ujian Pra)
|
GBK
|
||
Pembangunan dan perkembangan sahsiah murid
|
Sebagai tanda penghargaan kepada murid
|
Anugerah Sahsiah Mithali mengikut tingkatan
Dialog prestasi (pelaporan perkhidmatan bimbingan
& kaunseling)
|
Tingkatan
1-6
|
PK HEM, GBK,Guru kelas
|
|||
Peningkatan disiplin diri
|
Mengenalpasti masalah murid yang ponteng tegar
|
Jom Ke sekolah
(soal selidik/lawatan ke rumah)
|
Tingkatan 1-6
|
GBK
|
|||
Pendidikan kerjaya murid
|
Memberi maklumat halatuju selepas STPM
Mendapatkan diskripsi yang tepat mengenai diri murid
|
Lawatan ilmiah
Eprofil kerjaya
|
Tingkatan
4-6
Tingkatan 1
|
GBK
|
|||
Psikososial dan kesejahteraan mental
|
Mengetahui apa yang patut dibuat pada saat-saat
akhir
Mengetahui cara menguruskan stress
|
Motivasi menghadapi peperksaan
Pengurusan Stres
|
Tingkatan
1-6
|
GBK
AJK Program
|
BULAN
|
BIDANG
|
PPPM
|
OBJEKTIF
|
PROGRAM/AKTIVITI
|
SASARAN
|
PERSONALIA
|
STATUS PELAKSANAAN
|
Jun
|
Pengurusan
|
ANJAKAN 3
ANJAKAN 7
ANJAKAN 10
Aspirasi
Sistem Perpaduan Kecekapan
Aspirasi
Murid
Pengetahuan
Kemahiran
Berfikir
Kemahiran
Memimpin
Kemahiran
Dwibahasa
Etika
Kerohanian
Identity
Nasional
|
Memastikan pelaporan setiap program dikemaskini dan
direkodkan .
|
Pelaporan DWEN, Guru Penyayang, Mentor Mentee, Minda
Sihat
|
GBK
|
||
Pembangunan dan perkembangan sahsiah murid
|
Menghindari pergaulan bebas
|
Program Dari Mata Jatuh ke Hati
|
Tingkatan 1-6
|
GBK
|
|||
Peningkatan disiplin diri
|
Meningkatkan tanggungjawab murid terhadap diri
sendiri, keluarga, masyarakat dan Negara.
|
Program PSDM
|
Tingkatan 1-6
|
GBK
|
|||
Pendidikan kerjaya murid
|
Memberi maklumat mengenai jenis kerjaya dan pilihan
program pengajian
Mendapatkan diskripsi yang tepat mengenai diri murid
|
Ceramah hala tuju kerjaya
IMK/eprofil kerjaya
|
Tingkatan
3-6
Tingkatan 1
|
GBK
|
|||
Psikososial dan kesejahteraan mental
|
Mengetahui tret personaliti
|
Inventori tret personality
Modul kelas ganti
|
Tingkatan
1-6
|
GBK
|
BULAN
|
BIDANG
|
PPPM
|
OBJEKTIF
|
PROGRAM/AKTIVITI
|
SASARAN
|
PERSONALIA
|
STATUS PELAKSANAAN
|
Julai
|
Pengurusan
|
ANJAKAN 3
ANJAKAN 7
ANJAKAN 10
Aspirasi
Sistem Perpaduan Kecekapan
Aspirasi
Murid
Pengetahuan
Kemahiran
Berfikir
Kemahiran
Memimpin
Kemahiran
Dwibahasa
Etika
Kerohanian
Identity
Nasional
|
Memastikan pelaporan setiap program dikemaskini dan
direkodkan .
|
Membuat laporan setiap aktiviti yang diadakan
|
GBK
|
||
Pembangunan dan perkembangan sahsiah murid
|
Menyedarkan murid tentang kepentingan sahsiah terpuji
dan kejayaan dalam bidang akademik bagi menjamin kejayaan dalam kehidupan
pada masa akan datang.
|
Program teratai layu di tasik madu
|
Murid yang dirujuk
|
PK HEM, GBK,Guru kelas
|
|||
Peningkatan disiplin diri
|
Melahirkan rasa cinta kepada sekolah
|
Sekolahku syurgaku
|
Tingkatan
1-6
|
GBK
|
|||
Pendidikan kerjaya murid
|
Memberi maklumat terkini mengenai peluang kerjaya
|
Taklimat /ceramah/bimbingan kerjaya
|
Tingkatan
3,5,6
|
GBK
|
|||
Psikososial dan kesejahteraan mental
|
Meningkatkan kemahiran penyelesaian masalah dan motivasi diri.
Meningkatkan motivasi dan persediaan EQ murid
|
Program Motivasi
Pecutan terakhir
|
Tingkatan
1,2,4
Tingkatan 3
|
GBK
AJK Program
|
BULAN
|
BIDANG
|
PPPM
|
OBJEKTIF
|
PROGRAM/AKTIVITI
|
SASARAN
|
PERSONALIA
|
STATUS PELAKSANAAN
|
Ogos
|
Pengurusan
|
ANJAKAN 3
ANJAKAN 7
ANJAKAN 10
Aspirasi
Sistem Perpaduan Kecekapan
Aspirasi
Murid
Pengetahuan
Kemahiran
Berfikir
Kemahiran
Memimpin
Kemahiran
Dwibahasa
Etika
Kerohanian
Identity
Nasional
|
Memastikan pelaporan setiap program dikemaskini dan
direkodkan .
|
Membuat laporan setiap aktiviti yang diadakan
|
GBK
|
||
Pembangunan dan perkembangan sahsiah murid
|
Meningkatkan motivasi dan mengenalpasti kekuatan dan
kelemahan diri
|
Sentuhan Gemilang
|
Tingkatan 1-6
|
GBK
|
|||
Peningkatan disiplin diri
|
Memberi kesedaran kepada murid kepentingan hadir ke
sekolah
|
Jom Ke Sekolah
|
Murid Lewat/
ponteng sekolah/
kelas
|
GBK
|
|||
Pendidikan kerjaya murid
|
Memberi maklumat mengenai peluang melanjutkan
pelajaran
Memberi pendedahan cara menulis resume dan
menghadiri temuduga
|
Taklimat tawaran pinjaman & biasiswa
Penulisan Resume
Kemahiran Temuduga
|
Calon SPM dan STPM
|
GBK
|
|||
Psikososial dan kesejahteraan mental
|
Meningkatkan motivasi dan persediaan EQ murid
|
Pecutan terakhir
|
Tingkatan 5&6
|
GBK
|
BULAN
|
BIDANG
|
PPPM
|
OBJEKTIF
|
PROGRAM/AKTIVITI
|
SASARAN
|
PERSONALIA
|
STATUS PELAKSANAAN
|
September
|
Pengurusan
|
ANJAKAN 3
ANJAKAN 7
ANJAKAN 10
Aspirasi
Sistem Perpaduan Kecekapan
Aspirasi
Murid
Pengetahuan
Kemahiran
Berfikir
Kemahiran
Memimpin
Kemahiran
Dwibahasa
Etika
Kerohanian
Identity
Nasional
|
Memastikan pelaporan setiap program dikemaskini dan
direkodkan .
|
Membuat laporan setiap aktiviti yang diadakan
|
GBK
|
||
Pembangunan dan perkembangan sahsiah murid
|
Mendidik murid agar menghargai warga emas
|
Lawatan ke rumah orang tua/anak yatim
|
Tingkatan 1-6
|
GBK
|
|||
Peningkatan disiplin diri
|
Meningkatkan disiplin murid
|
“student perpect”
|
Murid Lewat/
ponteng sekolah/
kelas
|
GBK
|
|||
Pendidikan kerjaya murid
|
Mendapatkan diskripsi yang jelas mengenai diri
individu
|
Pentaksiran Psikometrik
|
Tingkatan 3
|
GBK
|
|||
Psikososial dan kesejahteraan mental
|
Mendapatkan restu daripada guru-guru agar dapat
menjalani peperikasaan dengan tenang
|
Majlis Restu Ilmu
|
Tingkatan 3
|
GBK
|
BULAN
|
BIDANG
|
PPPM
|
OBJEKTIF
|
PROGRAM/AKTIVITI
|
SASARAN
|
PERSONALIA
|
STATUS PELAKSANAAN
|
Oktober
|
Pengurusan
|
ANJAKAN 3
ANJAKAN 7
ANJAKAN 10
Aspirasi
Sistem Perpaduan Kecekapan
Aspirasi
Murid
Pengetahuan
Kemahiran
Berfikir
Kemahiran
Memimpin
Kemahiran
Dwibahasa
Etika
Kerohanian
Identity Nasional
|
Memastikan pelaporan setiap program dikemaskini dan
direkodkan .
|
Membuat laporan setiap aktiviti yang diadakan
|
GBK
|
||
Pembangunan dan perkembangan sahsiah murid
|
Dapat memanafaatkan masa cuti dengan aktiviti yang
seronok dan tidak membuang masa
|
Program sweet holiday
|
Tingkatan1,2,4
|
GBK
|
|||
Peningkatan disiplin diri
|
Memberi kesedaran kepada murid kepentingan hadir ke
sekolah
|
Jom Ke Sekolah
|
Tingkatan
1-6
|
GBK
|
|||
Pendidikan kerjaya murid
|
Memberi maklumat mengenai cara permohonan dan
kelayakan
|
Taklimat SBP/MRSM/KV
|
Tingkatan 3
|
GBK
|
|||
Psikososial dan kesejahteraan mental
|
Mendapatkan restu daripada guru-guru agar dapat
menjalani peperikasaan dengan tenang
Memantapkan dan meningkatakan persediaan EQ murid menghadapi peperiksaan
|
Majlis Restu Ilmu
Pengurusan Emosi
Ceramah kesejahteraan Mental
|
Tingkatan 5
Tingkatan
1-6
|
GBK
|
BULAN
|
BIDANG
|
PPPM
|
OBJEKTIF
|
PROGRAM/AKTIVITI
|
SASARAN
|
PERSONALIA
|
STATUS PELAKSANAAN
|
November
|
Pembangunan dan perkembangan sahsiah murid
|
ANJAKAN 3
ANJAKAN 7
ANJAKAN 10
Aspirasi
Sistem Perpaduan Kecekapan
Aspirasi
Murid
Pengetahuan
Kemahiran
Berfikir
Kemahiran
Memimpin
Kemahiran
Dwibahasa
Etika
Kerohanian
Identity
Nasional
|
Meningkatkan pengurusan perkhidmatan bimbingan dan
kaunseling
Menganalisis keberkesanan dan keperluan program
Merancang perlaksanaan program tahunan
Mengemaskini fail dan laporan perkhidmatan
|
Menyediakan Laporan Penilaian Program
Kajian Keperluan Perkhidmatan
Perancangan tahunan
Perancangan strategic
Pelan Taktikal
Pelan Operasi
Takwim
|
Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling
|
GBK
|
|
Peningkatan disiplin diri
|
|||||||
Pendidikan kerjaya murid
|
|||||||
Psikososial dan kesejahteraan mental
|
BULAN
|
BIDANG
|
PPPM
|
OBJEKTIF
|
PROGRAM/AKTIVITI
|
SASARAN
|
PERSONALIA
|
STATUS PELAKSANAAN
|
Disember
|
Pembangunan dan perkembangan sahsiah murid
|
ANJAKAN 3
ANJAKAN 7
ANJAKAN 10
Aspirasi
Sistem Perpaduan Kecekapan
Aspirasi
Murid
Pengetahuan
Kemahiran
Berfikir
Kemahiran
Memimpin
Kemahiran
Dwibahasa
Etika
Kerohanian
Identity
Nasional
|
Penyesuaian diri murid dengan persekitaran sekolah
menengah
|
Perancangan Program Orentasi
Pendaftaran / Taklimat Murid Baru
|
Murid yang baharu mendaftar bagi tahun hadapan
|
GBK
|
|
Peningkatan disiplin diri
|
|||||||
Pendidikan kerjaya murid
|
|||||||
Psikososial dan kesejahteraan mental
|
Bermula perang mercun di sana sini
Kejirananku yang multiculture..huhuhu
Selamat makan besar to all my Chinese friends !