5 May 2018

Tips Buat Penulis Di Konvensyen Penulisan Kuala Lumpur





Tips untuk penulis saya kongsikan di sini.
Forum 1 Nak jadi karyawan? Boleh hidup ke?
Oleh Syaizatul Akmal dari Blink Books
Amir Muhammad dari Buku Fixi
Dr Fahd Razy dari Katapilar
Moderator: Zamri Mohamad (Kursus Penulisan.com)

Kumpulan Blink Book mensasarkan kpd novel remaja dan merupakan pengeluar no 1 novel remaja di Malaysia sekarang dgn jumlah pendapatan untuk beberapa penulisnya hampir 12 org mencecah royalti 5 angka. 

Strategi pemasaran iaitu penulis perlu menulis untuk menjual produk sbg asas. Dan perlu ada pasaran dan mengenal pasti masalah apa. Buku penulis yg 1 hingga kelima perlu lihat demand pasaran. Buku ke6 apabila sudah membina nama barulah buku itu mengikut acuan kita yg inginkan suntikan seni dan nilai apa. Prinsip utama penulis baru perlu survive dulu untuk pasaran. 

Sttategi syarikat pergi ke sekolah sekolah untuk mempromosikan buku. Kerana tidak boleh bergantung 80 peratus jualan buku pada retailer. 

Nilai buku ditentukan oleh pasaran. Penulisan adalah perniagaan. Kontrol faktor dalaman 100 peratus yg kita boleh kawal. 

Gunakan media sosial seperti instagram/twitter dan facebook. Penulis cover kos penerbitan.  

Kriteria jual ada komitmen, hadir sewaktu meet and greet dan jual berapa banyak. 
Syarikat ini mengadakan program mentor mantee dengan 5 penulis mentor yg berpengalaman dan bukunya terjual akan membimbing 20 mantee penulis muda. 

Bagi syarikat Blink, best seller tiada nilai berapa byk untuk dijadikan best seller di Malaysia. 

Sbg penulis perlu tau angka berapa iaitu atas tangan dapat berapa, pembekal, pengedar dan kos sara hidup. Berapa buku nak dijual?  Ia patut dilayan sebagai sebuah perniagaan. 

Bayaran kpd penulis berdasarkan kpd kos setelah mengambil kira kos cetakan buku, pengedar buku, penerbit buku dan kpd peniaga kedai buku. 



Sykt Katterpillar fokus sastera seperti puisi dan cerpen serta perubatan. Buat rangka penulisan dahulu baru terbit. Think tank dgn develop konsep dan baru cari penulis. Ini kerana penerbit menanggung sepenuhnya kos penerbitan dan penjualan. Sykt ini merasakan best seller merupakan buku yg termasuk dlm carta best seller. Penulis perlu mencari idea baru dan sumber baru yg sesuai. Karton pun 

Sykt Fixi yg byk mengeluarkan novel cinta. Buku bukunya selalu berada di carta sbg buku terlaris di pasaran dan 9 darinya adalah dari sykt Fixi dgn novel yg bertajuk ayat rindu dan kasih. Penulis perlu mengetahui sewaktu menulis, kpd siapakah dia perlu menulis. Dgn prinsip no body knows anything dan takdir,  buku itu tidak boleh diletakkan nilai kualiti krn jika dinilai penulis akan terprogram.. Best seller bagi Fixi ialah jualan buku melebihi 10k pada 2 tahun pertama. 

Penulis perlu mempunyai 3 sifat iaitu kerja yg bagus, nice to work with dan punctuality. Jika ada mana mana dari dua kriteria di atas, penulis boleh berjaya. Tapi biasanya punctuality merupakan kriteria yg penting. 
Penjualan menggunakan media sosial dan wordtab. Mencuba genre baru seperti horror/ supernatural dan jika penjualan di di Asia Tenggara masukkan unsur local dalam novel tersebut. 
Jika dulu, penulis mendapat royalti selepas 6 bulan penjualan namun kini penulis sudah mendapat advance dari penulisan. 










Forum 3
Anugerah: Prestij Atau Keperluan
SM Zakir : Anugerah SEA Write Awards 2011
Nisah Haron ( Hadiah Sasterawan Muda MASTERA 2017)
Moderator: Hafiz Latiff ( Legasi Oakheart)

Nisah Haron: 
Anugerah merupakan satu amanah. Jika dahulu manuskrip yg menerima anugerah baru diterbitkan. Oleh itu aim dahulu mmg untuk menang anugerah agar novel dapat diterbitkan dijadikan penandaaras. 
Namun menyertai pertandingan menyebabkan penulis terikat dengan kehendak juri dan bersyarat. Buku yg memenangi hati juri dan menang akan dibeli terlebih dahulu. Novel perlu bersifat memenangi hati pembeli iaitu mendapat anugerah best seller atau memenangi hati zaman iaitu diingat sepanjang zaman walau tidak mempunyai jualan best seller. 

SM Zakir
Penulis perlu melihat hasil penulisannya dari segi emosi.Matlamat juga digerakkan oleh pengiktirafan. Anugerah merupakan satu jenama untuk diundang. Ia dapat melonjakkan jualan buku dan membangunkan industri buku.








Forum 4:
Ilustrasi Dan Komik: Apa Dunia Mahu Dari Kita
Yusof Gajah ( Juri Nami Concours/ Pemenang ACCU Noma Concours Grand Prix 1997)
Gayour ( Pelukis Komik Bersama Selamanya, Majalah Ujang)
Moderator: Faizal Mukhtar ( Manteraverse)

Masukkan elemen local dalam pasaran global




Forum 5
Mampukah Karya Dan Karyawan Lokal Beraksi Di Pentas Global?
Andrea Hirata ( Pemenang New York Book Festival 2013, ITB Buch Awards 2013)
Hasri Hasan : Perbadanan Kota Buku
Moderator: Aliff Basri ( Perbadanan Kota Buku)

Penulis yg ingin hasil tulisannya merentas benua, masukkan unsur local.

Versi buku yg akan dipasarkan di negera lain berbeza dengan karya asal untuk memenuhi keadaan di sesuatu negara


Forum 6
The Big Why

Asma Nadia : Novelis Best Seller Indinesia
Fadzli Yusof: Anugerah Buku Pilihan Pembaca Paling Popular Berita Harian-Popular Bookstore 2008
Moderator:Azzah AR ( Nuun Books)

Kata kata motivasi dari Asma Nadia mengenai motivasi untuk sentiasa menulis ialah mengenai tulislah satu buku sebelum mati, penulisan akan menjadi   

“Kalau belum yakin ada kunci ke syurga, teruskan menulis.”

"apa legasi yang akan kita tinggalkan selepas kematian kita? penulisan/ilmu yang bermanfaat yang akan manusia terus amalkan dan tak luput dek zaman."

 "Apabila mahu berterima kasih, jangan menunda-nunda" - Andrea Hirata


Ana Muslim for Nana
Komik for Farhan
Tarbiyah for Farietz
#bacabukuNilam








 

Telegram Channel